torsdag, juli 31, 2008

Ölmarinad m soya & vitlök

Jo jag vet att det kanske lite underligt med öl i maten men det är faktiskt en rätt god krydda. Se bara på porterstek. Mmm.. det får man göra en dag! Tog lite av vad som fanns hemma. Lite krydda, lite sött och lite färg (soya). Passade kanon till kycklingen men säkert inte helt fel till nöt & gris.
När köttet har marinerat färdigt så sparade jag marinaden, tog i en klick smör & matlagningsgrädde. Sen lät jag koka upp och redde med lite mjöl. Blev en väldigt god sås!
Allting är relativt, jag går ofta på känsla när jag lagar mat. Men detta är rätt nära de mängder jag använde.
Jag tror dock man ska hålla sig på en medelstark ölsort med högst 5-6 % alkoholhalt men det är bara en gissning.


Ölmarinad m soya & vitlök

½ flaska öl (ca 2 dl)
3 msk kinesisk soya
2 stora pressade vitlöksklyftor
1 msk äppelmos
½ tsk sambal oelek
1 msk ketchup
1 tsk aromat eller lite salt

Gör marinaden i en påse och lägg i köttet. Låt marinera ett par timmar eller över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett litet tassavtryck! :-D