tisdag, januari 15, 2008

Grova honungsrutor

Igår kväll så fick jag ett ryck. Hade varit sugen på hemmabakat bröd hela dagen. Så vid 23-tiden satte jag igång med att göra en kalljäst deg. En kalljäst deg görs som vanligt fast med kallt degspad. Sedan får det stå i kylskåpet under natten för att enkelt bara gräddas på morgonen. Gott nytt bröd utan att behöva engagera sig på morgonen. Iaf så har jag föga energi på. Jag modifierade ett annat recept som enbart innehöll vetemjöl. Tog vad jag hade hemma istället och gjorde en nyttigare variant. Jag är så van vid att resultatet blir lite halvdant när man gör grovt bröd därför blev jag positivt förvånad när det blev ett luftigt, saftigt och väldigt gott bröd! Dem fryser väldigt bra, bara ta fram 10 minuter innan och värma några sekunder i micron så blir dem som nya.


Grova honungsrutor - kalljästa.

Ca 24 st

*50 g jäst
*75 gram smält smör
*½ dl honung
*2 dl fint rivna morötter
*5 dl mjölk - kall
*1 dl kesella eller yoghurt.
*2 dl dinkelmjöl (andra gången tog jag grahamsmjöl)
*2 dl grovt rågmjöl
*Ca 1 L Fullkornmjöl special
*1 nypa salt

Smält smöret i micron. Låt svalna.
Riv morötterna i en stor bunke. Smula ner jästen i bunken samt ta i honung, kesella/yoghurt, mjölk, smör och salt.
Rör om tills jästen löst sig.
Blanda ner mjölen delvis och knåda tills degen är precis klibbfri. För mkt mjöl gör brödet torrt!
Lägg upp degen på en plåt med bakplåtspapper och knåda ut den till en stor rektangel. Skär den i rutor och ställ in i kylen.
Dagen efter:
Ta ut plåten och sätt ugnen på 200 grader. Låt brödet jäsa tills ugnen är varm. Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter. Låt svalna på galler med bakduk.


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett litet tassavtryck! :-D