lördag, april 18, 2015

Göra egen presentbox - steg för steg-guide

 Egen presentbox
Jag funderade på hur jag skulle altra en låda till en present men inget jag hade passade. Så jag dammade av mina grundskolelektioner och kom på att jag kan ju vika till lådan själv. Efter lite trixande så fick jag rätt på vikningen.
En unik presentbox. :)
Börja med att mäta ut hur stor lådan behöver vara. Mittrutan kommer vara slutstorleken. De yttre markeringarna är sluthöjden på kanten runt lådan. I mitt fall är det ett 15 cm stort pappersark, mittrutan är 8 cm och kanterna är ritade 3,5 cm in på pappret. Min bit: 8 cm + 7 cm  (3,5 + 3,5) = 15 cm. Biga sedan alla linjer (biga på sidan du ska ha inåt).
Biga sedan flärparna på lådan, från ytterkanten till där innersträcken möts.
Vik alla fyra sidor raksidor, inte flärparna, med hjälp av smörkniv eller bigare.
Vik längs med bigningarna på lågsidorna och vik in flärparna.
Limma in flärparna mot respektive sida, glöm inte limma inuti flärpen.
Och du har en låda!
Gör nu en till låda men här minskar du innermåttet med några mm så att den undre lådan passar den något större lådan. Vill du att locket ska sitta tight minskar du bara med några mm. Du vill också öka på lådans kanter så att du får en höjdskillnad på lådan (se nästa bild). Jag gjorde mina kanter 1,5 cm längre. Du måste alltså skära ut en större bit. Jag gjorde så här: Innerlådan 7,5 cm + 10 cm (5 + 5 cm) = 17,5 cm stor bit.
Och du har en presentbox!
 Du väljer själv hur stor höjdskillnaden ska vara mellan lock och låda, jag tycker det är snyggt med minst 1,5 cm men man kan göra hur man vill. Och lådan måste ju inte vara rund heller, du kan göra likadant med en rektangulär låda. Detta är också ett perfekt sätt att använda papper som man inte riktigt vet vad man ska göra med eller som man har svårt att få in i sitt vanliga pyssel. 
Jag hoppas du haft nytta av min guide, länka gärna till den om du gör en låda så jag får se hur det blev. :)

Må väl!

//Tiggy


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett litet tassavtryck! :-D