torsdag, februari 14, 2008

Kladdkaksmuffins med macadamiennötter

Tjosan så var det dags för ännu ett recept. Det är glufsvarning på detta. Spröd härlig yta och kladdigt innuti. Just så som en kladdkaka skall vara! Tänk nu att det finns minikladdkakor! Ursprungsreceptet fick jag av min vän Nadja och sedan modifierade jag det lite. Så här kommer min version:


Kladdkaksmuffins med macadamiennötter

Ca 20 st - Bör göras i folieformar!

*175 g smält smör
*100 g smält Marabou mjölkchoklad
*2 ägg
*2½ dl socker
*1 dl finhackade macadamiennötter
*2 tsk vaniljsocker
*1½ dl vetemjöl
*½ dl kakao

Värm ugnen till 200 grader.
Allting rörs ihop till en jämn smet. Klicka ut i folieformar så det täcker ungefär 2/3 av formen. De jäser inte särskilt mkt.
Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter i 200 grader. Tiden kan variera så känn efter med en sticka efter 10 minuter. De skall vara kladdiga men inte för kladdiga.

De kommer sjunka efter att de är uttagna från ugnen så räds inte. Vill man pimpa dem lite extra så kan man ta och pudra efter florsocker när de är kalla. Kanske i hjärt eller stjärnmönster.

3 kommentarer:

  1. skulle inte du komma hit.. typ imorgon? och ha med dig en hel drös såna där? ja jo det var nog det vi kom överens om :-P

    pöss

    SvaraRadera
  2. Javisst ja, jag visste att det var nånting jag glömt. :-P

    SvaraRadera
  3. M:a - feeel! det var HIT hon skulle med alla muffins! ;D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett litet tassavtryck! :-D